Wendela Weel
Tijdens trainingen Traumasensitief onderwijs die ik geef voor Het Lock ga ik graag praktisch aan de slag met het onderwerp. Na een training wil je als deelnemer immers tools in handen hebben om meteen de volgende dag in praktijk te brengen.
Door mijn ervaring als leerkracht in cluster 4 weet ik uit de praktijk welk gedrag bij leerlingen door trauma wordt veroorzaakt en in welke valkuilen je als leerkracht kunt stappen. Maar ook wat werkt en hoe je vanuit je professionele houding deze leerlingen het beste kunt begeleiden.
“doe wat je zegt en zeg wat je doet”
Na mijn loopbaan voor de klas, eerst in het reguliere en daarna in cluster 4 onderwijs, ben ik gestart in het ambulante werk, in het begeleiden van leerlingen met een zogenaamd ‘rugzakje’. Al snel kwam ik erachter dat het veel beter werkt als er breed gekeken wordt en ook de leerkrachten en teams worden meegenomen tijdens het traject met een leerling.
Binnen de scholen is er behoefte om getraind te worden in het omgaan met gedrag op alle vlakken. Door te helpen met deze vraagstukken merk ik dat ik, met mijn enthousiasme en praktische instelling, teams weet te prikkelen en te enthousiasmeren om in school met gedrag aan de gang te gaan. Altijd met een positieve blik en mijn kennis en ervaring vanuit mijn opleiding tot PBS (Positive Behaviour Support) coach. Nu geef ik trainingen en doe begeleidingstrajecten die te maken hebben met gedrag in school en hoe je hier als team op een positieve manier mee aan de slag kan.
Doordat ik zelf uit de praktijk kom, weet ik voor welke uitdagingen je als leerkracht/docent/begeleider gedurende een dag komt te staan. Tijdens de training Traumasensitief lesgeven leer je kijken door de traumabril. Dit geeft voor jou als leerkracht/begeleider fijne en mooie inzichten. Er is tijdens de training veel ruimte voor het bespreken van praktijksituaties.
Via mijn eigen bedrijf Wending in Gedrag geef ik groepstrainingen en begeleidingstrajecten, waarbij de insteek is het verbeteren van de dynamiek in een klas. Altijd in samenspel met de rol van leerkracht/docent. Zo heb ik al vele scholen/teams en individuele leerkrachten mogen begeleiden en trainen.
Voor Het LOCK geef ik graag de training Traumasensitief Lesgeven, omdat deze training de vele aspecten van de invloed van trauma op het leven van een kind, zijn omgeving en zijn begeleiders of leerkrachten/docenten omvat.