Als trainer traumasensitief onderwijs vind ik het belangrijk dat de deelnemers zich op hun gemak
voelen wanneer ze starten met de training. Vanuit mijn jarenlange ervaring in het speciale
onderwijs weet ik dat ontspanning en basisveiligheid voorwaarden zijn om open te staan en je
van daaruit te ontwikkelen. Dat geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor hun ouders en de
leerkrachten. Aangezien ik er vanuit ga dat de wijsheid al in een ieder van ons aanwezig is, vertel
ik nooit hoe je iets moet doen, maar vraag ik hoe jij iets doet. Bewustwording van het eigen
handelen, maar vooral je gedachten en gevoel bij een situatie, is een grote aanjager voor de
ontwikkeling.
Leerkracht
Tijdens de jaren waarin ik in het speciaal onderwijs werkte, heb ik als leerkracht en
gedragsspecialist mede aan de basis gestaan van de oprichting van de SO+ klas, een combinatie
van onderwijs en jeugdzorg. De kinderen in die klas kwamen vanuit een thuiszitterssituatie en
hadden zonder uitzondering allemaal erg veel meegemaakt. Dat heeft mijn inzicht versterkt dat
gedrag altijd een functie heeft, dat veel kinderen en hun ouders belast zijn met stress en/ of
trauma en dat wij als professional daardoor geraakt worden. Traumasensitief werken zou in mijn
optiek voor het gehele onderwijs een krachtig middel kunnen zijn om reeds aan de voorkant
naast kinderen, maar ook ouders en collega’s te gaan staan. Hiermee kan volgens mij een hoop
onnodig leed bespaard blijven. Een schooltrauma ontstaat namelijk ook door niet of te weinig
gehoord en gezien te zijn geweest.
Training
Ik ben met ingang van de zomer 2024 verbonden aan Het Lock als trainer traumasensitief
onderwijs. De training is erop gericht om professionals en schoolorganisaties een basis mee te
geven om te werken aan een schoolbreed traumasensitief onderwijsklimaat, waarin ieder kind
en elke professional zich veilig voelt, veerkracht opbouwt en zich van daaruit ontwikkelen kan.
“Word niet boos op een leerling. Hij móét op school zijn, maar jij hebt een keuze.”
“Met compassie breek je vaak op een zachte manier door de weerstand heen.”
“Het zijn geen kinderen met gedragsproblemen, maar kinderen die ernstige problemen hebben
ervaren rond hun gedrag.”