Het werkzame leven van Anita Hammer begon als leerkracht in het speciaal onderwijs (cl. 4) en daar heb ik voor het eerst mogen zien en ervaren hoe veerkrachtig kinderen zijn en hoeveel invloed een fijne, veilige plek op school kan hebben.
In die periode is dan ook de passie voor het werken met deze kinderen en ouders ontstaan en kreeg de uitspraak “de leerkracht doet ertoe” concrete invulling.
8 jaar geleden ben ik geswitcht naar de functie van ambulant begeleider in het reguliere basisonderwijs. Daar heb ik leerkrachten mogen begeleiden bij de vragen die zij hadden m.b.t. het gedrag van individuele leerlingen en/of een groep(je).
Samen zoeken naar de functie van het gedrag van het kind, dit vertalen naar (onderwijs)behoeften, co-teaching inzetten om de leerkracht te steunen en vervolgens zien en ervaren dat het kind weer in verbinding komt met zichzelf, de omgeving en de leerkracht geeft mij ontzettend veel voldoening en energie.
Om te voorkomen dat leerkrachten zich overvraagd voelen in de hoeveelheid plannen en adviezen probeer ik zoveel mogelijk op groepsniveau te adviseren of in te zetten. De belasting en zelfzorg van de leerkracht is namelijk van groot belang. De vraag die ik mijzelf en anderen dan ook regelmatig stel:
Wat is noodzakelijk voor 1 kind, maar nuttig voor de hele klas?
Ik ben erg blij dat het begrip ‘traumasensitief onderwijs’ steeds meer bekendheid krijgt, omdat bewustwording en kennis van cruciaal belang zijn voor het herstel van kinderen en jongeren die ingrijpende ervaringen hebben meegemaakt. Tevens biedt het ook ontzettend veel steun aan de leerkracht(en) en andere betrokkenen rondom een kind om te weten wat hij/zij kan doen voor het
kind. Mijn ervaring is dat de handelingsverlegenheid dan afneemt en het competentiegevoel weer toeneemt.
De training ‘Traumasensitief onderwijs’ heb ik in de afgelopen jaren vooral ingezet om kennis over te dragen aan individuele leerkrachten en groepsteams of in de vorm van een workshop voor een groter publiek. Ik verheug mij erop om voor Het LOCK de trainingen te gaan verzorgen.