Het belangrijkste van traumasensitief handelen van leerkrachten is dat ze hun eigen stressreactie kunnen reguleren. Wat doe je en hoe heb je jezelf onder controle als je een leerling in de klas hebt zitten die gedrag vertoont, wat je niet begrijpt, maar wel impact heeft op je lesgeven.
Hoe werkt je brein onder stress en wat kun je doen om jezelf te reguleren. Als je dat gaat begrijpen dan leer je ook om te gaan met leerlingen die het moeilijk hebben in een klas. Je kunt ze bij de hand nemen en helpen om hun eigen reacties te begrijpen.
Een andere uitdaging is om schoolteams met elkaar in gesprek te laten gaan over wie ze zijn. Wie ben je en waar word jij door getriggerd. Wat heb je meegekregen uit je jeugd, opleiding en levenservaring.
Wat zijn je valkuilen en triggers waar je last van hebt als je aan het lesgeven bent. Wie van je collega’s vraag je om hulp of wie kan jij helpen. Wat voor afspraken maak je in het team over sociaal- emotioneel leren. Het uitspreken van je kwaliteiten en je zoektocht om de leerlingen zo goed mogelijk samen te begeleiden kost je wat. Maar levert je nog meer op.
Als leerkracht geniet ik van het lesgeven en het samen optrekken met de kinderen. De uitdaging is om de relatie zo te krijgen dat het individuele kind zich veilig voelt in de groep en daarin kan functioneren. En dat de groep veilig genoeg is om als individu er in te kunnen bewegen. Toch zie je vaak dat onbegrepen gedrag en de dynamiek in een groep elkaar versterkt.
Mijn kracht is dat ik elke dag mijzelf beter leer kennen en dat is de sleutel om een ander te kunnen helpen.
Traumasensitief lesgeven en begeleiden begint bij jezelf beter te leren begrijpen. Weten hoe je brein werkt en je eigen stress sensaties en reacties durven observeren en daarna weten te reguleren.
Meer dan 20 jaar geleden heb ik in een sloppenwijk van Brazilië gewoond en gewerkt. Jongeren en kinderen die leven in een wereld waar leven en dood zo dicht bij elkaar liggen. Ik zag wanhoop, uitzichtloosheid maar ook hoop en veerkracht. Terug in Nederland zijn we samen een gezinshuis gestart. Kinderen die uithuisgeplaatst zijn kregen een plekje in ons huis en in ons leven. Trauma- en hechtingsproblematiek kwam ons huis en ons leven binnen.
De laatste jaren leven we weer met ons eigen gezin en mag ik als SKJ geregistreerde coach kinderen en jongvolwassenen begeleiden die een trauma hebben. Ik sta voor de klas en ik ben als gedragspecialist betrokken om iedereen de juiste plaats te geven binnen de school. Ik geniet van de momenten dat ik een schoolteam mee mag nemen in het traumasensitief lesgeven en begeleiden van kinderen.