Woord en beeldverhalen

Words and Pictures; veiligheidsplan in woord en beeld
woord en beeldverhalen

Heb je in je werk ook te maken met veiligheidsplannen of werk je met kinderen die uit huis geplaatst zijn? Dan weet je dat kinderen vaak geen idee hebben waarom zij niet meer thuis kunnen wonen, waarom er een veiligheidsplan is of welke afspraken daar dan allemaal in staan. Hierdoor voelen zij zich onzeker en twijfelen ze aan zichzelf. Wat heb ik fout gedaan? Ben ik niet lief geweest? Was ik dan zo vervelend? Je kunt dit rot gevoel wegnemen en hen hierin helpen door samen met ouders Woord en beeldverhalen te maken!

Na deze eendaagse training woord en beeldverhalen:

Deel deze pagina
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Praktische informatie

€295,- p.p
BCN CS Utrecht
SKJ 11.50 punten NVO-NIP herregistratie 6, behandeling 1,5 – overige taken 1,5
Gezinsvoogden, ambulant medewerkers, pedagogisch medewerkers, therapeuten, e.a.

Beschikbaarheid

10 juni 202209:30 tot 16:30 uur9 plekken
7 november 202209:30 tot 16:30 uur12 plekken

Overige informatie

Training Woord en beeldverhalen

  • Ontstaan en doel van Words en Pictures / woord en beeldverhalen
  • Belangrijke thema’s; ontschuldigen, ouders nemen verantwoordelijkheid
  • Wat moeten kinderen ook weten
  • Veiligheidsafspraken uitleggen
  • Voorkomen van (her)traumatisering
  • Voorbeelden en ervaringen van de docent
  • Oefenen met het maken van een woord en beeldverhaal,
  • Immidiate story (het onmiddelijke verhaal); ingrijpende gebeurtenissen, zoals een huisverbod of een uithuisplaatsing, direct uitleggen aan kinderen.

 

Woord en beeldverhalen

Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen, zoals heftige ruzies tussen ouders, geweldssituaties, verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik, eigen uithuisplaatsing of die van een broer(tje) en/of zus(je) zijn in het leven van jonge kinderen is het belangrijk om dit zo duidelijk en concreet mogelijk aan kinderen uit te leggen. Kinderen zijn geneigd om zichzelf de schuld te geven wanneer er nare dingen in hun leven gebeuren.

Openheid creëren

Middels een woord en beeldverhaal (Words and Pictures, Susie Essex e.a.) kun je samen met ouders komen tot een gezamenlijk verhaal voor hun kinderen. Dit verhaal kan verschillende doelen hebben. Zo kan het zich richten op; het uitleggen van de zorgen op niveau en in taal dat past bij het specifieke kind, één lijn en openheid creëren over afspraken uit het veiligheidsplan.

Niet eenvoudig

Het is niet eenvoudig voor ouders en/of verzorgers, zelfs niet voor hulpverleners om aan kinderen uit te leggen wat er gebeurd is in het leven van het kind. Velen zijn al snel bang om het kind te veel te belasten. Ook ontbreekt het hen aan duidelijke en ook eenvoudige woorden om de gebeurtenissen uit te leggen. Wanneer blijkt dat het kind nooit uitgelegd heeft gekregen wat maakt dat hij niet meer thuis woont zal dat zelden vanuit onwil zijn geweest. Onmacht kan hieraan ten grond slag hebben gelegen. Ook ontstaat de indruk dat het kind het niet wil weten omdat hij/zij immers vaak helemaal geen vragen stelt.

Na afloop van de training weet je hoe je een woord en beeldverhaal kunt maken en ben je geïnspireerd door de vele voorbeelden. Tijdens de training werk je aan een eigen casus die je na afloop af kunt maken. Op die manier sluit de cursus goed aan bij jouw specifieke praktijksituatie.

Deze cursusdag sluit goed aan bij de overige trainingen over veiligheidsplanning

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.

Overige trainingen binnen het thema Werken aan veiligheid

Werken aan veiligheid
3-daagse training
Werken aan veiligheid
2 dagen
Werken aan veiligheid
4-daagse training
Werken aan veiligheid
Eendaagse training