Werken met het vlaggensysteem
Binnen de jeugdhulpverlening krijg je te maken met vraagstukken rondom de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Kinderen ontwikkelen zich en daarbij hoort ook experimenteren met seksualiteit.
Voor veel professionals blijft seksualiteit lastig bespreekbaar en is er sprake van handelingsverlegenheid. Wat is ‘normaal’ gedrag? Wanneer moet je ingrijpen en begrenzen? En hoe ga je het gesprek aan met kinderen?
Ochtend:
Middag:
Binnen je jeugdhulpverlening krijgen medewerkers te maken met vraagstukken rondom de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Kinderen ontwikkelen zich en daarbij hoort ook experimenteren met seksualiteit. Het is belangrijk dat je weet wat past binnen een gezonde ontwikkeling en wanneer deze afwijkt en zelfs gaat richting seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Voor veel professionals blijft seksualiteit lastig bespreekbaar en is er sprake van handelingsverlegenheid. Het vlaggensysteem biedt handvatten waardoor het bespreken van seksualiteit makkelijker wordt. Door te kijken naar de 6 gedragscriteria en de 4 beoordelingsvlaggen (zwart, rood, geel en groen) van het vlaggensysteem kun je het gedrag van kinderen en jongeren beter duiden. Met collega’s kun je het gedrag van het kind of de jongere bespreken om zo samen de pedagogische reactie te bepalen.
Het vlaggensysteem biedt veel verschillende werkvormen die gebruikt kunnen worden om jongeren, onder begeleiding van een professional, met elkaar in gesprek te laten over seksualiteit.
Tijdens deze training werken met het vlaggensysteem brengen we de seksuele ontwikkeling in kaart en kijken we naar situaties die (wellicht)seksueel overschrijdend zijn. Ook is er ruimte voor het inbrengen van praktijkcasussen.
Het Vlaggensysteem is ontwikkeld door het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid Sensoa in samenwerking met Movisie.
De training Werken met het vlaggensysteem wordt gegeven door Evie Daniels en Tessa Reedijk.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.