Vraag mij, hoor mij, zie mij

Gesprekken met kinderen over kindermishandeling
Vraag mij, hoor mij, ie mij

Medewerkers van Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en de Gecertificeerde Instellingen en vaak ook de jeugdhulpverleners moeten tijdens hun onderzoeken of begeleiding ook altijd de kinderen zien en spreken. Bij kinderen tot 6 jaar gaat het vaak alleen om observaties. Vanaf 6 jaar gaan de professionals ook gericht in gesprek met kinderen.

Maar hoe start je nu het gesprek? Vertel je nu wel of niet waarvoor je komt? En wat is precies de reden, het doel van je gesprek. Een goede voorbereiding is cruciaal!

Wil jij je vaardigheden verder ontwikkelen en op een betere manier vorm geven aan de gesprekken met kinderen?

In deze tweedaagse training leer jij:

Deel deze pagina

Praktische informatie

Prijs op aanvraag
Incompany training
SKJ 21.00 punten in het opleidingstraject, VVAK 12 punten voor de vertrouwensartsen
Jeugd- en gezinsprofessionals zoals onderzoekers van Veilig Thuis, Jeugdconsulenten bij de gemeente, kindercoaches, therapeuten, pleegzorg medewerkers, pedagogisch medewerkers en (ambulant)hulpverleners.

Beschikbaarheid

Er zijn momenteel geen trainingsdata beschikbaar. Laat je gegevens achter en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen omtrent deze training.

Hou mij op de hoogte

Voornaam*
Achternaam*
Email*
Telefoonnummer*

Overige informatie

Dag 1 Wat heb jij te vertellen? De rol van de jeugdprofessional

  • Wat te doen bij een onthulling van een kind? Kennis van de handreiking samenwerken bij strafbare kindermishandeling.
  • Introductie; jezelf introduceren en het onderzoeksthema met het kind bespreken,Ā 
  • Gespreksregels uitleggen en oefenen met de 6 gesprekskaarten
  • Woorden en plaatjes plaatjes gebruiken om iets uit te leggen
  • Steunfiguren in kaart brengen met bijvoorbeeld de sociocards
  • Gespreksvaardigheden

Dag 2 Wat kunnen kinderen ons vertellen?!

  • Effect van trauma op het brein en de werking van het geheugen.
  • Participatie van kinderen.
  • Gespreksvoering middels diverse tools; o.a. Drie Huizen.
  • Ontwikkeling van kinderen en aandachtpunten voor de gespreksvoering.
  • Vraagtechnieken.
  • Gesprekken oefenen; uitproberen nieuwe technieken en vaardigheden.

Vraag mij, hoor mij, zie mij

Tijdens gesprekken met kinderen lopen professionals tegen diverse dilemma’s aan. Dilemma’s zoals; spreek ik de kinderen altijd alleen of juist in bijzijn van de ouder(s), wat is voor het kind een veilige omgeving om te praten, welke vragen stel je wel en welke juist niet, moet je de kinderen uit ƩƩn gezin samen spreken of ieder kind apart, hoe voorkom je dat een kind in een loyaliteitsconflict komt, en zo meer.Ā 

Inspraak

Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen die te maken hebben met hulpverlening, vaak het gevoel hebben dat ze een pion zijn in het spel van de volwassenen en dat ze vaak geen inspraak hebben over wat er met hen gaat gebeuren. Je bent je hier misschien niet altijd van bewust of voelt je misschien onmachtig om te praten met het kind, zeker over onderwerpen als kindermishandeling en seksueel misbruik.Ā 

Er zijn diverse gereedschappen en processen om kinderen meer te betrekken bij het in kaart brengen van hun situatie en het maken van plannen over hoe die situatie verbeterd kan worden. Gereedschappen zoals de Drie Huizen, Safety House  en sociocards zijn zeer geschikt om te praten over (on)veiligheid/kindermishandeling.Ā 

Om te zorgen dat jij je meer bekwaam voelt in het gebruik van deze hulpmiddelen worden tijdens de training verschillende voorbeelden getoond, zodat je hier zelf mee aan de slag kunt gaan.

Handreiking Samenwerken bij stafbare kindermishandeling

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.

Overige trainingen binnen het thema Gespreksvoering

Gespreksvoering
2 dagen
Gespreksvoering
Driedaagse training
Gespreksvoering
Eendaagse training
Gespreksvoering
Tweedaagse training