Neurosequentiële Model

De neurosequentiële ontwikkeling in kaart gebracht
Neurosequentiële Model

Als je werkt met kinderen of volwassenen die op jonge leeftijd relationeel trauma hebben meegemaakt dan weet je dat dit een grote impact kan hebben in iemands verdere leven.

Roland Verdouw legt in deze masterclass uit wat de kernprincipes zijn van de hersenontwikkeling en wat de impact van trauma is op deze ontwikkeling. Hij legt mooie verbanden tussen theorie en de praktijk.

Het Neurosequentiële Model, dat besproken wordt geeft jou nieuwe inzichten die je gelijk in de praktijk kunt toepassen. Wat te denken van de kracht van ritme, of het verschil dat sociale relaties kunnen maken en hoe belangrijk het is om de verschillende interventies goed te timen.

Na deze masterclass Neurosequentiële Model;

Deel deze pagina

Praktische informatie

€49 p.p
Online
SKJ 2 punten
Alle professionals die werken met kinderen en ouders

Beschikbaarheid

Startdatum Start - eindtijd Locatie Plekken
24 september 2024 van 15:00 tot 17:00 Online 27

Overige informatie

Programma masterclass Neurosequentiële Model;

  • De neurobiologie van relaties, beloning en stress.
  • Klinisch beeld van relationeel trauma/verwaarlozing.
  • Vertaling naar de praktijk; essentie van ritme & relaties.
  • Q&A.

Deze masterclass is een van een serie zeer interessante masterclasses die we aanbieden.

Inhoud masterclass Neurosequentiële Model;

Voor iedereen die direct of indirect werkt met relationeel getraumatiseerde en verwaarloosde kinderen binnen (adoptie/pleeg-) gezinnen is deze masterclass van Roland Verdouw ontzettend waardevol. Je leert, met behulp van het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT) de kernprincipes van hersenontwikkeling toe te passen in de praktijk. Het model kijkt niet alleen naar een psychische klacht, maar ook naar iemands lichamelijke gezondheid en geschiedenis tot zelfs twee generaties terug.

Kernprincipes:

  1. De neurosequentiële hersenontwikkeling: je hersenen ontwikkelen van onder naar boven, van binnen naar buiten en van achteren naar voren. Deze ontwikkeling vindt voor het grootste deel plaats in de baarmoeder tot ongeveer het zesde levensjaar.
  2. Het onderscheid tussen de vier hersenengebieden: de hersenstam die je in leven houdt, de tussenhersenen die voor rust en regelmaat zorgen, het limbische systeem dat betrokken is bij emotie en het bovenste deel, het corticale systeem van waaruit beslissingen worden gemaakt. Deze deelgebieden werken onderling samen, maar als het ene deel van de hersenen teveel gas geeft en het andere teveel op de rem staat, ontstaat een disbalans. Zo’n disbalans zie je vaak bij getraumatiseerde mensen: bij hen staat het gaspedaal van het onderste deel van de hersenen helemaal open, waardoor zij zich continu onveilig voelen en op hun hoede zijn. Het bovenste deel van de hersenen staat daarentegen altijd op de rem, wat ertoe leidt dat ze moeilijk gebruikmaken van hun slimme, cognitieve brein.

Naast de negatieve aspecten van de ontwikkeling van een kind weegt het Neurosequentiële Model ook de positieve aspecten mee. De impact van een negatieve ervaring hangt namelijk heel erg af van de relationele buffer. Het model bekijkt wat een kind heeft meegemaakt aan stress en narigheid, maar ook welke sociale relaties toen en nu een rol spelen.

Veel mensen die in hun jongere jaren narigheid hebben meegemaakt, komen gelukkig niet allemaal in beeld bij hulpverleners, mede doordat de steun die zij hebben ervaren van de mensen om zich heen voor verminderde impact heeft gezorgd.

Roland Verdouw is kinder- en jeugdpsychiater en een van de drijvende krachten achter TeamNEXT, een initiatief van professionals binnen de jeugdzorg en GGZ, dat zich op innovatieve diagnostiek en behandelinterventies richt. Via TeamNEXT wordt hij geconsulteerd bij casuïstiek van kinderen waarbij behandelaren van jeugdzorg en GGZ vastlopen.

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Linkpagina Het LOCK