Wil je als school kennis maken met traumasensitief onderwijs? Wil je leren om door een traumabril te kijken naar gedrag?
De impact van ingrijpende gebeurtenissen kan enorm groot zijn. Een kind dat opgroeit in een omgeving waar weinig aandacht of liefde is of juist veel geweld en misbruik, heeft volwassenen om zich heen nodig die ingrijpen wanneer dat nodig is om de onveiligheid te stoppen en om te helpen de spanningen te kunnen reguleren.
Maar bij trauma hoef je niet alleen te denken aan kindermishandeling, het gaat om zoveel meer. (Ex-) psychiater Bram Bakker verwoorde het onlangs mooi; ‘Het gaat om iets dat je is aangedaan zonder dat je daarnaast kreeg wat je nodig had’. Trauma kan bijvoorbeeld ook ontstaan wanneer een kind veel medische behandelingen heeft gehad, een ernstig ongeluk heeft meegemaakt of wanneer een kind in een oorlogsgebied heeft geleefd, maar ook door ouders die langdurig strijden na een scheiding.
Trauma ontstaat wanneer je iets naars mee maakt en je een volwassene miste die sensitief reageerde, die je zag en die je hoorde. Hierdoor lukt het niet om te herstellen van de gebeurtenis en wordt de spanning vastgezet. Het kind begint aan zichzelf te twijfelen, legt de oorzaak bij zichzelf en hierdoor ondermijnt dit ook het zelfvertrouwen en zelfbeeld.
Wanneer de spanning blijft, kan het kind zich steeds minder goed op de les concentreren en neemt veel minder op van de lesstof. Het ene kind is afwezig en trekt zich terug uit contact en een ander kind is juist enorm aanwezig en bijvoorbeeld snel boos.
Het is belangrijk dat je als leerkracht anders leert kijken naar gedrag van je leerlingen. Weet jij bijvoorbeeld van al je leerlingen wat zij in hun onzichtbare koffer meenemen? En staat bij jullie de vraag “wat is er toch met dit kind aan de hand” of staat de vraag “wat heeft dit kind allemaal meegemaakt?” centraal?
Onze inspiratiebijeenkomst is er voor schoolteams die met elkaar stil willen staan bij de effecten van trauma op kinderen, het willen leren herkennen en die een start willen maken met anders kijken en reageren op gedrag van kinderen.
In overleg met jullie stellen we het programma graag op maat samen zodat we goed aansluiten bij de al aanwezige kennis maar ook goed aansluiten bij de huidige vragen die er leven.
Wil je meer of wil je vervolg dan is onze 2-daagse training of ons special event wellicht iets voor jou.
Wil je als school kennis maken met traumasensitief onderwijs? Wil je leren om door een traumabril te kijken naar gedrag?
De impact van ingrijpende gebeurtenissen kan enorm groot zijn. Een kind dat opgroeit in een omgeving waar weinig aandacht of liefde is of juist veel geweld en misbruik, heeft volwassenen om zich heen nodig die ingrijpen wanneer dat nodig is om de veiligheid te stoppen en om te helpen de spanningen te kunnen reguleren.
Maar bij trauma hoef je niet alleen te denken aan kindermishandeling, het gaat om zoveel meer. (Ex-) psychiater Bram Bakker verwoorde het onlangs mooi; ‘Het gaat om iets dat je is aangedaan zonder dat je daarnaast kreeg wat je nodig had’. Trauma kan bijvoorbeeld ook ontstaan wanneer een kind veel medische behandelingen heeft gehad, een ernstig ongeluk heeft meegemaakt of wanneer een kind in een oorlogsgebied heeft geleefd, maar ook door ouders die langdurig strijden na een scheiding.
Trauma ontstaat wanneer je iets naars mee maat en je een volwassenen miste die sensitief reageerde, die je zag en die je hoorde. Hierdoor lukt het niet om te herstellen van de gebeurtenis en wordt de spanning vastgezet. Het kind begint aan zichzelf te twijfelen, legt de oorzaak bij zichzelf en hierdoor ondermijnt dit ook het zelfvertrouwen en zelfbeeld.
Wanneer de spanning blijft, kan het kind zich steeds minder goed op de les concentreren en neemt veel minder op van de lesstof. Het ene kind is afwezig en trekt zich terug uit contact en een ander kind is juist enorm aanwezig en bijvoorbeeld snel boos.
Het is belangrijk dat je als leerkracht anders leert kijken naar gedrag van je leerlingen. Weet jij bijvoorbeeld van al je leerlingen wat zij in hun onzichtbare koffer meenemen? En staat bij jullie de vraag “wat is er toch met dit kind aan de hand” of staat de vraag “wat heeft dit kind allemaal meegemaakt?” centraal?
Onze inspiratiebijeenkomst is er voor schoolteams die met elkaar stil willen staan bij de effecten van trauma op kinderen, het willen leren herkennen en die een start willen maken met anders kijken en reageren op gedrag van kinderen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.