Impact van trauma op opvoeden

Hoe werkt trauma van de opvoeder door in de opvoeding van (jonge) kinderen.
Impact van trauma op opvoeden

PTSS van ouders kan van invloed zijn op de ouder kind relatie en daarmee op de ontwikkeling van jonge kinderen. Om na te denken over deze invloed maakt Marilene de Zeeuw in deze masterclass gebruik van twee modellen: het model van Window of Tolerance met de stresssignalen per leeftijdsfase én het gehechtheidsnetwerk met daarin diverse Cirkels van Veiligheid en Vertrouwen.

Als je ouders wilt helpen om de impact van PTSS en stress op hun manier van omgaan met het kind beter te leren herkennen zijn die modellen erg helpend. Je kunt daarmee de invloed beter bespreken met deze ouders. Je doet dat op een steunende wijze, zonder te verwijten, maar met verbindende taal.

Marilene leert je ook de stresssignalen van jonge kinderen beter te herkennen. Het bespreken met ouders zet hen aan tot kalmeren en reguleren, wat de ouder-kind relatie ten goede komt. Tot slot mogen ouders ook steun ontvangen van anderen volwassen uit het gehechtheidsnetwerk rond het kind.

Na deze masterclass Impact van trauma op opvoeden:

Deel deze pagina

Praktische informatie

€49 p.p
Online
SKJ 2 punten
Alle professionals die werken met kinderen en ouders

Beschikbaarheid

Startdatum Start - eindtijd Locatie Plekken
15 oktober 2024 van 15:00 tot 17:00 Online 30

Overige informatie

Programma masterclass Impact van trauma op opvoeden

  • Introductie op het thema Hoe werkt trauma van de opvoeder door in de opvoeding van jonge kinderen – illustratie filmmateriaal van BBC Child of our Time Charlotte
  • Twee theorieën om trauma en stress in de ouder-kind relatie beter te begrijpen en te herkennen.
  • Stressreacties – signalen lijst bespreken
  • Vaardigheden oefenen:
    • Verbindend spreken met ouder en jonge kind.
    • Met de ouder de relatie helpen leggen met eigen trauma – op weg naar verwijzen voor traumabehandeling.
    • Gehechtheidsnetwerk betrekken.

Deze masterclass is een van een serie zeer interessante masterclasses die we aanbieden.

Inhoud masterclass Impact van trauma op opvoeden

Sommige ouders zijn heel erg geraakt als hun kind gewoon gedrag laat zien. Een schreeuwende peuter bijvoorbeeld is nooit leuk, maar helemaal niet als er vroeger veel tegen je geschreeuwd is.

Het is zo waardevol als ouders inzien dat hun gedrag verband houdt met ervaringen uit hun eigen jeugd. Je kunt helpen door een open vraag te stellen: “Waar doet die schreeuwende peuter je aan denken?”, of: “Heb je eerdere ervaringen met driftbuien?”. Vaak zit er een heel verhaal achter de heftige reactie. Dat besef kan zorgen voor compassie met anderen en met jezelf.

Ouders ervaren soms stress door de stelligheid waarmee de laatste jaren uitspraken worden gedaan. Bijvoorbeeld dat de eerste duizend dagen zo belangrijk zijn. Of ouders horen over hechtingsstijlen die de ontwikkeling voorspellen. Gelukkig komen wetenschappers en clinici de laatste tijd terug van te stellige uitspraken. Ook als er verschillende dingen niet goed gaan in de eerste duizend dagen is dat te herstellen.

Veiligheid bied je door zo goed mogelijk te voldoen aan de vijf basisbehoeften van een kind. Als deze behoeften gezien worden, dan ben je al een heel eind op de goede weg.

De vijf basisbehoeften waarop Marilene wijst zijn gebaseerd op de schematheorie en luiden als volgt:

  1. Veilige hechting: word je als kind gezien en gesteund? Wordt er voor je gezorgd? En wordt er van je gehouden?
  2. Autonomie: het gevoel hebben dat je iets mag, iets kan en dat je zelf besluiten mag nemen.
  3. Realistische grenzen: geven je ouders je ruimte of zitten ze te dicht op je huid? Is er helderheid en duidelijkheid over regels en grenzen? Kunnen ouders inschatten wat een kind aankan?
  4. Vrijheid van expressie: mag je je gevoelens en behoeften uiten? En wordt daar goed op gereageerd? Mag je een beroep doen op je ouders als je ze nodig hebt, als je bijvoorbeeld bang bent?
  5. Spontaniteit en spel: is er ontspanning en creativiteit mogelijk, zeker na afloop van een vervelend moment zoals een ruzie?

Marilene de Zeeuw is klinisch psycholoog, gespecialiseerd in de ontwikkeling van jonge kinderen. Ze werkt op de afdeling Medische Psychologie in het Ziekenhuis Rijnstaete in Arnhem en bij IMH Nederland (Infant Mental Health) als specialist en trainer Leren.

Alvast een podcast met Marilene de Zeeuw luisteren, klik hier.

Margreet Timmer

Heb je vragen over de training?

Bekijk onze Veel gestelde vragen of neem contact op met Margreet voor meer informatie.
Linkpagina Het LOCK