Naomi Vandamme benadert in deze masterclass het thema veerkracht vanuit een sociaal-ecologische visie. Kinderen en volwassenen functioneren binnen een breed scala aan omgevingen en contexten. Dit contextueel kijken helpt jou om binnen deze lagen veerkrachtbronnen te vinden die kinderen en volwassenen positief beïnvloeden.
Ze kun je bijvoorbeeld de individuele copingstrategieën versterken als ook de ondersteunende structuren binnen de gemeenschap, school of zijn omgeving verder verbeteren.
Je krijgt werkwijzen aangereikt om op een simpele manier, met een specifieke communicatiemethode, met kinderen en gezinnen op zoek gaan naar de voor hen belangrijke en betekenisvolle bronnen voor veerkracht. Zo kun je binnen de huidige context en situatie komen tot verbeterd welbevinden.
Naomi geeft jou concrete tips en activiteiten om veerkracht bij kinderen en jongeren te stimuleren.
Deze masterclass is een van een serie zeer interessante masterclasses die we aanbieden.
Veerkracht is het vermogen om terug te veren, goed te functioneren en door te groeien na ingrijpende ervaringen. Het is geen vaststaande eigenschap die je wel of niet hebt. Iedereen beschikt wel over mogelijkheden om veerkracht te ontwikkelen of te vergroten.
Kinderen die veerkrachtig zijn, zijn in staat gebruik te maken van individuele eigenschappen en vaardigheden, zoals probleemoplossend vermogen, gevoel voor humor of sociale vaardigheden en externe middelen, zoals steun van een verzorger of een betrouwbare volwassene buitenshuis. Veerkracht is zichtbaar op meerdere gebieden, zoals een goede (geestelijke) gezondheid, liefdevolle relaties, goede (school)prestaties.
Verschillende factoren van het kind (interne hulpbronnen) en verschillende factoren in zijn of haar omgeving (externe hulpbronnen) dragen bij aan veerkracht. Het is geen kwaliteit of eigenschap die je wel of niet hebt. Het is een proces, het is dynamisch en in ontwikkeling door ervaringen die het kind opdoet.
Jij kunt bijdragen aan het vergroten van de kans dat een kind terugveert. Kijk samen naar de bronnen die er al zijn en bekijk welke er belangrijk zijn voor het kind. Daar kun je dan samen aan gaan bouwen.
Door interventies op meerdere niveaus, van individueel tot contextueel, te gebruiken ben je in staat om effectiever in te grijpen. Zo kan je interventies binnen diverse ecologische lagen met elkaar verbinden op een manier dat ze een positief interactioneel effect hebben op de wijze waarop kinderen en gezinnen omgaan met schokkende- of traumatische gebeurtenis.
Door te begrijpen hoe verschillende ecologische factoren bijdragen aan veerkracht, kun je gericht preventieve maatregelen nemen en vroegtijdige interventies ontwikkelen die problemen voorkomen of minimaliseren.
Naomi bespreekt de integratie van sociaal-ecologische theorieën en Whole Brain-technieken zodat jij een bredere en diepere kennisbasis ontwikkeld rondom het bevorderen van veerkracht bij mensen die door een moeilijke periode gaan.
Deze kennis is ook van toepassing op jouw eigen professionele ontwikkeling. Dit bevordert interdisciplinaire samenwerking en een meer omvattende benadering van problemen van jongeren en gezinnen. Specifieke vaardigheden, zoals systeemdenken, creatief probleemoplossend vermogen, en effectieve communicatiestrategieën, worden verbeterd door deze benaderingen.
Gz-psycholoog Naomi Vandamme werkt zowel in haar Veerkrachtexpertisecentrum als in haar eigen praktijk met getraumatiseerde kinderen en jongeren. Hun trauma’s hebben uiteenlopende oorzaken, zoals seksueel misbruik, verwaarlozing of mishandeling, maar ook langdurig pesten of medische tegenslagen. Eerder werkte Vandamme met onder andere getraumatiseerde vluchtelingenkinderen in Nederland, Haïti en de USA.
Meer lezen over het werk van Naomi, klik hier
Het geweldige materiaal van Naomi vind je hier
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.