Een kleine twinkeling

Een kleine twinkeling

Een kleine twinkeling 

We weten steeds meer over de impact van ingrijpende gebeurtenissen op kinderen. Dat gedrag wat in de klas zichtbaar is en misschien wel komt doordat de leerling getuige was van een gewelddadige ruzie tussen zijn ouders, door een heel heftig pestverleden, door een medisch trauma of door andere ingrijpende gebeurtenissen.

Dat is vaak ook een reden voor onderwijsprofessionals om de training Traumasensitief Onderwijs te volgen. Want juist dat gedrag in de klas van die leerling (en) maakt dat je soms met je handen in je haar zit.

Als we dan even inzoomen op ons gedrag en ons raamwerk van tolerantie [window of tolerance] dan gebeurt daar misschien ook iets interessants. Net getraind ben je vol enthousiasme terug op school en ga je aan de slag met die traumabril. Gesprekken met ouders over gebeurtenissen thuis worden ingepland. Theemomentjes met kinderen 1 op 1: check. Steunplannen op het bureaublad van je computer met al ingevulde zinnen; ja hoor ook die staan klaar.

En dan na een paar maanden gebeurt het weer. De tafel vliegt door het lokaal. Je wordt uitgescholden voor de stomste leerkracht op aarde. Hoe kan dit? Je zat er zo lekker in? In verbinding was je mega sensitief naar deze leerling. Wat doe ik niet goed? Wat gebeurt er met je eigen raamwerk?

Snelle wereld

Dit proces is volgens mij het meest ingewikkeld bij het implementeren van TSO. Het terugvallen. De kleine stapjes. Terwijl ons hoofd veel sneller wil gaan. Voor kinderen met een trauma gaat de wereld vaak ontzettend snel. En wij dus ook. Een wereld die vaak zo onveilig was, is niet opeens die magische plek.

Alleen met de Goden

In het boek ‘Alleen met de Goden’ vertelt Aaron Boogers zijn levensverhaal. Over het opgroeien in een achterbuurt van een voorstad van Den Haag. Zijn ingrijpende gebeurtenissen zijn ontelbaar. Zijn Veerkracht is bewonderingswaardig. Zijn terugvallen in gedrag zijn consequent aanwezig.

Een kleine twinkeling

Wat hem uiteindelijk op de rit brengt is niet een specifieke gebeurtenis. Geen magisch wonder. Het zijn twee leerkrachten die constant voor een kleine twinkeling bij Aaron zorgen. Zijn muziekdocent die hem net even dat extra contactmoment bezorgd. Die hem ook tussen neus en lippen door vertelt dat hij herkent wat Aaron meemaakt. En dan is er de boksleraar. In het boksen kan Aaron leren reguleren. Een vaardigheid ontwikkelen die überhaupt nog niet in zijn woordenboek of gevoelsboek stond. Ging dit over één nacht ijs? Nee… dit kost zeker 912 bladzijde. Van een ‘dwarsligger’ formaat, dat wel.

Geschreven door Marleen Derks

Marleen is een van de trainers van de training Traumasensitief onderwijs en facilitator van het Special Event Traumasensitief Onderwijs.

Boek; Alleen met de Goden

Deel deze pagina
Meer blogberichten
Blog
27 mei 2024
De camera draait in groep 3. Je zit in de klas achter je tafel. Meester begint met de uitleg van...
Blog
30 april 2024
Welke herinnering heb jij aan je favoriete leerkracht/docent? De druppel Dit is 1 van de vragen die wij tijdens de...
Blog
15 april 2024
Het belangrijkste instrument dat je hebt om de veiligheid van een kind langdurig en betekenisvol te verbeteren is de samenwerkingsrelatie...
Linkpagina Het LOCK