Welke herinnering heb jij aan je favoriete leerkracht/docent? De druppel
Dit is 1 van de vragen die wij tijdens de training Traumasensitief onderwijs vragen aan de deelnemers. En de antwoorden zijn bijna altijd hetzelfde…, “Ze luisterde echt naar mij”, “Er werd tijd voor me gemaakt”, “Ik werd gezien”, “Hij zag waar ik goed in was”.
Wat zo prettig is aan deze antwoorden is dat ze meteen een reflectie moment zijn. Een kind echt zien, er echt zijn kost eigenlijk weinig energie en tijd. Weten wat er speelt in de thuissituatie en hier aandacht aan geven zonder het specifiek te benoemen, vragen hoe de voetbalwedstrijd is gegaan afgelopen weekend, een specifieke taak geven, naast een leerling gaan zitten en gewoon in gesprek gaan. We kunnen het allemaal en juist dit zijn de dingen die het verschil maken voor de leerlingen.
Hoe zorg jij dat iedere leerling zich welkom voelt in jouw lokaal?
Het zijn de kleine dingen die het doen zongen Saskia en Serge heel lang geleden. En dat is het! Juist die kleine dingen maken het verschil!
En soms pakken scholen het iets groter aan. Een Iftar die gezamenlijk wordt genuttigd op school met de buurt of zoals ik laatst hoorde een gezamenlijke Suhur voor de zon opkomt waarna de lessen om half 5! in de ochtend starten en de leerlingen om 10 uur naar huis mochten, de leerling die op korfbal zit en samen met de gymdocent een workshop mag verzorgen voor alle groepen in school, de leerling die gevraagd wordt een tekening te maken die gebruikt gaat worden op de website of in schoolgids.
Al deze dingen zeggen: “ik zie jou”, “ik weet wat je bezig houdt en ik heb oog voor je”.
De druppel
Binnen de training, Traumasensitief onderwijs, spreken we over de rode druppels. Zie de leerling als een grote pot witte verf, als je daar een druppel rode verf in laat vallen kleurt de verf niet meteen roze. Bij de 10e ook niet, pas na druppel 30 begint de verf misschien langzaam te kleuren. Het is niet zo dat de 30e druppel daar voor zorgt maar het zijn alle druppels bij elkaar….
Als ik nu aan jou vraag “Wat doe jij om het verschil te maken?” hoop ik dat je geen hoogdravende dingen gaat roepen. Maar dat je zult zeggen “ik ben er voor iedere leerling en ik laat ze voelen dat ze welkom zijn” en dat kan iedere dag, ieder moment dat de leerling voor je neus zit en zijn of haar best doet om op te letten, erbij te blijven en met een beetje mazzel ook nog iets te leren. En wat misschien nog de fijnste eye-opener is. Deze aanpak is niet alleen fijn voor leerlingen die om welke reden dan ook getraumatiseerd zijn maar is goed voor alle leerlingen die rondlopen in jullie school.
Zorg dat je een druppel bent!
Geschreven door; Wendela Weel, trainer ‘traumasensitief onderwijs’